Ugrás a fő tartalomra

Okos Doboz oktatási segédeszköz az Egyszervolt.hu-tól


Okos Doboz oktatási segédeszköz az Egyszervolt.hu-tól
2011. március 28.
Copyright © 2010 http://www.gonzopress.hu/ - GonzoPress Magazin

2011. március 22.-én gyűltünk össze, a sajtó képviselői és tanárok a Németvölgyi úti Általános Iskolában rendezett sajtótájékoztatón, hogy megismerjük az Okos Dobozt, ezt a gyerekeknek, tanároknak és szülőknek fejlesztett új „kütyüt”.
A felvezetést Szűcs Dóra tartotta, aki bemutatta a vendégeket: Dr. Gloviczki Zoltán helyettes államtitkárt, Belényessy Pált, az Egyszervolt stratégiai igazgatóját és Szarvas Zsoltot, az Egyszervolt.hu szerkesztőjét.
Az OKOS DOBOZ digitális oktatási segédanyag
Négy évfolyam, hat tantárgy, 120 feladat
Az európai digitális Oscar-díjat nyert fejlesztőcsapat, az Egyszervolt.hu tanórákon is használható oktatási segédanyagot fejlesztett ki gyakorló pedagógusok közreműködésével. A játékos feladatok hat tantárgyban – matematika, olvasás-szövegértés, nyelvtan, vizuális kultúra, ének-zene, környezetismeret – nyújtanak segítséget a kisiskolásoknak. A digitális segédanyag teljes egészében illeszkedik a Nemzeti Alaptantervhez, így nemcsak a gyakorlásnál nyújt segítséget, hanem a tanórai munkába is teljes egészében beilleszthető.
„Játék a tanulás” volt az a szempont, amely alapján kifejlesztették az eszközt:
„Az ma már nem vita tárgya, hogy a számítástechnika nyújtotta lehetőségek nélkülözhetetlenek az oktatásban, s a multimédiás eszközök használata mind több helyen beépült az iskolák mindennapjaiba. A tanórán és tanórán kívüli ismeretszerzésben fontos szerepet játszanak az olyan eszközök és alkalmazások, melyek a jelen mediális környezetben is képesek megragadni és fenntartani a kisdiákok érdeklődését. Ezt a képességet hordozzák magukban a digitális oktató tartalmak. Az OKOS DOBOZ a magyar digitális oktatási segédanyag piacon az Európai Unió Innovatív Európa programjában megjelölt törekvéseivel összhangban az újszerű, edutainment, azaz szórakozva tanulás metodikáját kívánja kamatoztatni és népszerűsíteni. Ugyanakkor hangsúlyozottan segédanyagról van szó, hiszen az alsó tagozatos oktatás-nevelés elsősorban a tanító személyisége által generált folyamat, ahol döntőek az interperszonális viszonyok és az attitűdök, készségek és képességek kialakítása, amellyel megalapozható a belső, személyes harmónia és társadalmi beilleszkedés. Az e-learning – és így az OKOS DOBOZ feladatai is – ebben az életkorban a rendszerezés, gyakoroltatás, elmélyítés feladatainak eszköze lehet. Nagyon fontos lépés ez a fejlesztés, hiszen ez a digitális segédanyag elsősorban a diákok igényeit veszi figyelembe, s összeköti a nem üldözendő informatikai eszközöket a konkrét iskolai tananyaggal – mondta Dr. Gloviczki Zoltán, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közoktatásért felelős helyettes államtitkára, az OKOS DOBOZ budapesti Németvölgyi úti Általános Iskolában megtartott bemutatóján. Hozzátette: Szemben azzal a pedagógusokra koncentráló fejlesztési gyakorlattal, melyek a tanárok munkáját könnyítő segédeszközöket és digitális tartalmakat fejlesztenek, az OKOS DOBOZ a gyerekeket célozza, akik ily módon boldogan játszhatnak a tananyaggal.
Dr. Gloviczki Zoltán elmondása szerint, személyesen is kipróbálta az OKOS DOBOZ-t  és ez alapján alkotta meg véleményét.
Második fokozatba kapcsolunk:
A digitális oktatási segédanyag 2010-ben fejlesztett alapfokozatát – mely három kompetenciaterületet és négy tantárgyat ölel fel – az Új Magyarország Fejlesztési Terv TIOP programjának keretében immár nyolcezer diák használja országszerte. Az OKOS DOBOZ most bemutatott, bővített verziója az alsó tagozat négy osztályában (1-4.) négy kompetenciaterületen: matematika, szövegalkotás-szövegértés (anyanyelvi kommunikáció), életpálya építés (művészetek), szociális, életviteli és környezeti, valamint hat tantárgyban: matematika, olvasás-szövegértés, nyelvtan, vizuális kultúra, ének-zene, környezetismeret – támogatja az oktatási folyamatot. Egy-egy tantárgyhoz évfolyamonként hat feladatciklus tartozik, amelyekben egyenként legalább három pályát kínál fel a program.
Az oktatásban a közismeretek feldolgozása is fontos, a minőségről nem is beszélve. A színes könyv is érdekes, de még érdekesebbek a mozgó ábrák, amelyek lekötik a kisdiákok figyelmét. Miközben a sajtótájékoztatót hallgattam, a kisgyerekeket, a jövő nemzedékét figyeltem, akik a mini-laptopoknál ülve teljes odaadással végezték a gyakorlatokat. Egyszervolt.hu, mint a leg gyermek barátabb magyar honlap, arra törekedett, hogy a fejlesztéseknél figyelembe vegyék a gyermekek észrevételeit, szempontjait. A gyermekek számára fontos, hogy élmények érjék őket és érdekes feladatokat kapjanak.
Fontos volt összehangolni az iskolai feladatokat és tanulnivalókat azzal, hogy a laptopjukon játszanak a gyerekek, ezért az iskolások teendőin kívül a tanárok ötletei is fontosak voltak a fejlesztésben. A sajtótájékoztatón láthattunk példát a matematika (algebra és geometria), szövegolvasás, anyanyelvi kommunikáció, olvasás, szövegértés, vizuális kultúra és vizuális környezet értése, környezetismeret, és ének-zenében a játékos ismereti feladatokra. Az iskolai és házifeladatokat ezzel a szerkezettel otthon is lehet gyakorolni, így kerül kapcsolatba a tanár, gyerek és szülő.

Wágner Éva tanárnő elmondta, hogy az egyik legérdekesebb feladat például az „A” betű összerakása darabokból, ahol a végleges betűképet kell elemekből összerakni. Az Okos Doboznál nincs üresjárat a tanulásban, tehát a gyerek figyelmét leköti, az óra érdekesebbé válik általa és ha a diák elakad, akkor a tanár személyesen az órán, vagy gépen keresztül is tudja segíteni.
A feladatokat én magam is élveztem, amikor kipróbáltam és biztos, ha most lennék diák örömömre szolgálna, egy ilyen tanulást segítő kis csodával gyakorolni az iskolai feladatokra. Mindazonáltal a kisördög, mint mindig itt is belém bújt és feltettem egy kérdést a sajtótájékoztatón, amire természetesen nem kaptam választ: – Pótolja-e mindez, például a vizuális kultúra témakörében, a személyes ismerkedést a művészettel? A festés, a rajzolás, a gyurmázás örömét, amikor az anyaggal közvetlenül érintkezünk vagy a múzeumi látogatást, ahol a magunk szemével láthatjuk azt a műalkotást, ami elengedhetetlenül fontos, az érzékenység, tájékozottság, a kifinomultság megszerzésében.
Én már megmaradok ilyen szkeptikus őskövületnek, aki fontosnak tart bizonyos értékeket és ettől nem tágítok. Felnőtt diákjaim esetében látom, hogy ez a hiány (a személyes kontaktus a művészettel) semmivel sem pótolható, pedig nekik még nem volt alkalmuk ilyen csodákkal találkozni gyerekkorukban, ahogy nekem sem! A jövő kisiskolásainak kívánunk a használatához sok szerencsét és örömteli felhasználást, tanulást, gyakorlást eme szerkezettel! Néhány fontos információ még az Okos Dobozról, minden szülő, diák és tanár figyelmébe ajánlva:
Az OKOS DOBOZ alkotógárdája
Tantárgyi forgatókönyvek
Matematika, olvasás-szövegértés, nyelvtan: Péteri Katalin, Soós Dorottya, Czigány Anna, a Deák-Diák Általános Iskola alsó tagozatos tanítói
Vizuális kultúra: Váradi Emese, vizuális és környezetkultúra tanár, Karinthy Frigyes Két Tannyelvű Gimnázium
Környezetismeret: Varga Kocsis Anikó, tanár
Ének-zene: Énekes Katalin, tanár; Kertész András, tanár
Szaklektorok: Juhász Orsolya, Fenyő D. György (Magyartanárok Egyesülete)
Magyar Környezeti Nevelők Egyesülete
Zeneművészek Egyesülete: Kertész András
Wágner Éva (Deák-Diák Általános Iskola, ig. helyettes, oktatási szaktanácsadó)
Szakvéleményt adott: Dr. Radnóti Katalin, főiskolai tanár, MTA Nevelési Albizottság alelnöke
IT-fejlesztés: 4Kids Meseportál Kft.
Specifikáció: A programcsomag minden iskolában használt platformokon, valamint a digitális táblán is fut.
Kapcsolódó projektek:
Egyszervolt Suli, mint tanári felület (http://egyszervolt.hu/suli)
Tengernyi Kaland: komplex edutainment (http://www.tengernyikaland.hu)
Zöldi Ákos: Szociális, életviteli és környezeti kompetenciákat támogató edutainment (http://www.zoldiakos.eu/)
Tanárblog.hu: óravázlatok az Egyszervolt oktatási segédanyagaihoz (http://tanarblog.hu/component/search/egyszervolt.hu/%252F?ordering=&searchphrase=all)
Szakmai elismerések, díjak, referenciák:
Az „Egyszervolt.hu” internetes portálcsoport díjai, szakmai elismerései:
2011. Európai Digitális Kiválóságok Díj (European Seal of e-Excellence) Platina fokozata
2011. Magyar Kiváló Online Gyermektartalom Díj,
2010. 4Kids Meseportál kft. Világjáró játéka 1. Európai Komoly Játékok Versenye/kis
költségvetésű játékfejlesztések kategóriája; második helyezés
2007. Az egyszervolt.hu a Comenius EduMedia Siegel nyertese (edutaniment kategória)
2005. Az Európai Minőség a Multimédiában Díj arany fokozatát nyerte a Color Plus Kft., az egyszervolt.hu fejlesztője
2004 szeptemberében az Oktatásügyi Minisztérium a CD-ROM verziót tankönyvvé nyilvánította.
2003 májusában a Diák és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesülete az év honlapjának választotta, és elnyerte az „Arany Titán Díjat”,
2002-ben a magyarországi e-fesztiválon, „A kulturális örökség digitális megőrzése” kategóriában győzött
2002 decemberében a CD-ROM verzió megkapta a Magyar Gyermekbarát Egyesület „Gyermekbarát termék” védjegyét.
2002 novemberében megkapta a Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium „Miniszteri Elismerő Oklevelét”.
2000 augusztusában nevezés Európa egyik legrangosabb multimédia fesztiváljára, a EUROPRIX 2002 versenyre.  A megmérettetésben 30 ország legjobbjai (összesen 612-en) indultak hét különböző szekcióban. Kategóriájában a legjobb három, az összes indulót tekintve az első harminc közé választotta a független szakértőkből álló, nemzetközi zsűri (díjátadás: 2002/09/12).
Forrás: GonzoPress Magazin
Írta: Kocsis Nagy Noémi
16 embernek tetszik.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A magyar (nép) mese napja, megteremtője: Benedek Elek és A só meséje

Életem egyik legnagyobb élménye, példaképe Benedek Elek  (Kisbacon, 1859. szeptember 30.- Kisbacon, 1929. augusztus 17.) magyar író, újságíró, országgyűlési képviselő életműve. Születésének 106. évfordulóján emlékezzünk meg mi is róla. Eszmélésem, amelynek fontos részei voltak a népmesék, úgy három-négy éves koromra tehető, amikor a szüleim, nagyszüleim felolvasásban hallgattam a meséket, amelyeket írt. Később, amikor hat évesen már magam is ismertem a betűket, rongyosra olvastam az otthon lévő mesegyűjteményeit, ráadásul iskolánk falán ott volt kitéveaz arcképe . Nekem ő volt a "jóságos Elek apó" a nagyapák archetípusa. Álmodozásaim közben oda-oda néztem órán is, minduntalan történetein és varázslatos személyiségén gondolkoztam, amit nekem és más gyerekeknek, osztálytásaimnak is jelentett. Olyan klasszikusai, mint a Hammas Gyurka, A hazug legény, A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack, a Furulyás Palkó, A béka-királykisasszony, a Csali mese, A csillagszemű juhász, A pel…

Magyar szecesszió, Lechner Ödön

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.comA szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! Lechner Ödön  (1845. Augusztus 27, Pest – 1914. Június 10, Budapest) a tizenkilencedik és huszadik század fordulójának legkiemelkedőbb magyar építésze. Két kulcskifejezéssel szoktuk őt jellemezni: a nemzetiépítőstílus kifejezője vagy a magyaros szecesszió kitalálója vagy atyja, ahogy előszeretettel nevezik sok szakkönyvben.
Általánosságban úgy jellemezhetjük, hogy alkotó évei kezdetén historikus és eklektikus stílusban tervezett, majd a modernebb önkifejezést tartotta szem előtt és az egyéni formanyelv kialakítására törekedett. A teljesség igénye nélkül, lévén, hogy szövegünk tananyag, szeretnénk a legfontosabb, vagy érdekesebb műveit megemlíteni, a historizálásból kiszabadult kezdetektől, a már-már art decoba hajló későszecessziós példákig.
A történeti stílusok elhagyásával Lechner Ödön a népművészetből átvett ornamentális motívumokat kezdte el használni. Egyes indus…

Art Nouveau, Jugendstil, Szecesszió, Wiener Werkstätte

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Art Nouveau
Az Art Nouveau Európából ered és elsősorban Franciaországból, ahogy a neve is tükrözi. Egyetemesen kialakuló stílusról van szó, amely elsősorban az 1880-as évekhez köthető, e kontinens több országában jelen van és jelentése új művészet. Ihletője az Arts and Crafts mozgalom, lényege pedig az, hogy eltávolodik a historizmustól és egy teljesen új, modern irányvonalat képvisel. Az Art Nouveau nemzetközi stílus, így szinte minden országban, ahol ebben a szellemben alkottak, építkeztek, megvan rá a megfelelő elnevezés.
Az Art Nouveau kifejezés magába foglal egyfajta nemzetközi filozófiát is, művészeti stílust az építészetben és az alkalmazott művészetekben. Az irányzat valódi időtartama 1890 és 1910 közé tehető. Franciaországban Artnouveau-nak, új művészetnek, NémetországbanJugendstil-nek, ifjú, fiatal stílusnak, Olaszországban Stile floreale-nak, azaz virágos…