Ugrás a fő tartalomra

Dömsödi Zsolt – Újragondolva

Copyright © 2010 http://www.gonzopress.hu/ - GonzoPress Magazin

Dömösdi Zsolt grafikusművész 2010-ben diplomázott nálam a KREA Kortárs Művészeti Iskola grafika szakán. Szakdolgozatát az én konzultációmml az amerikai filmplakátokból írta, a XX. század teljes áttekintésével és a korszak főbb filmjeinek plakátjait vizsgálva, de ezen belül is nagy gondot fordítva az úgynevezett B-kategóriás hollywoodi filmekre. Ennél a műfajnál különösen a Drakula és Zombie témájúak érdekelték, amit gyermekkorától nagy érdeklődéssel nézett.

A szakdolgozat témája azért volt olyan érdekes a közös munkában, mert tanulmányozta az azokhoz a filmekhez készült plakátok grafikai megoldásait, amelyek előkészítették a diplomamunkáját. Az utóbbiban a feladat, Hunter S. Thompson regényeihez készült könyvborítók újratervezése volt, amelyekről már szóltunk korábban itt, a GonzoPress hasábjain. Azonban a vonal, amin elindult, a gondolat, amelynek szellemében most alkot és a képek amelyekkel jelentkezni fog a Gruzzwe Store & Gallery kiállításán, korábbról eredeztethetők.

2009-ben, Londonban plakátjával díjat nyert egy, a George A. Romero tiszteletére adott rendezvényen. Akkor vezette be azt a „szokását”, ami egyedülálló grafikusi, de főként a magyar grafikusi körökben, hogy az amerikai filmvilágban ismert rendezők, színészek és egyéb prominens személyiségek neveit egy általa kitalált témájú ál-film ál-plakátján tünteti fel, ezáltal teljesen más kontextusba helyezve azokat.

Szakdolgozatának egyik alfejezete a kedvencem: a „’60’70’80 Avagy az Aranykor évei” című, ahol nagy élvezettel ír a mindkettőnk által nagyon izgalmasnak tartott évtizedek ma már retró-forrásként használható filmjeinek esztétikájáról, az akkori filmplakátok elemzésében. Addigra a kis költségvetésű filmek, az úgynevezett „B” kategóriások készítői már felfigyeltek a nézők tabutémák iránti éhségére, ezért az exploit (kihasznál) szóhoz kapcsolódóan készültek nagy számban a sexploitation (erotikus és pornográf), a blaxploitation (feketék előnyös formában való feltüntetése) és a nazisploitation (náci koncentrációs táborok rémségei szexuális tartalommal) típusú filmek.

Dömsödi Zsolt a kereken egy évvel ezelőtt nyílt, első önálló és nagysikerű kiállításán, az A38 Hajón már megmutatta oroszlánkörmeit azzal, hogy több témakörben is vonultatott fel plakátokat. Voltak egyrészt Romhányi („a Rímhányó”) József versikéihez készült humoros, de mint az amerikai filmekben, tabukat döntögető nagyszerű művei, „a hányástól a szexuális viszonyig“ témakörben. Mindezek rajzolt állatalakok formájában jelentek meg, aesopusi, la fontaine-i karakterekkel, amikor az állatok cselekvései és természetének megnyilvánulásai mindig emberi tulajdonságokat tükröztek. A munkák a múlt évi megnyitón nagy sikert arattak.

A tárlaton bemutatta a szakdolgozat számára javasolt és elkészült amerikai filmplakátok kompozíciós parafrázisait is, amelyeken a grafikus olyan kultuszfilmeket varázsolt új plakáttá, mértani és szín-síkokra redukálva a látványt, mint a Plan 9 From Outer Space 1958-ból, amiben még játszott a magyar Lugosi Béla, minden idők legjobb Drakulája.


A fent említett témákból kiindulva ál-filmek, ál-plakátjain, exploit filmek új grafikai megjelenésén dolgozik most az új kiállítási anyagát készítve. A hatvanas-hetvenes évek korhangulatából inspirálódva a korábbiakhoz képest festőibb megoldásokat alkalmaz jelenlegi munkáin. Grafikai stílusa nagy átalakuláson megy át, virtuóz rajzai, tudatos szín és formakezelésének köszönhetően elszakad a látvány mechanikus újraformálásától, poszterein megjelenő fantázia világa az erotika és a borzongás, a szörny és az ember folyamatos keveredése, amit már az ókori görögök is megjelenítettek domborműveiken. Hogy kik is ezek a rém-lények valójában? Nekem vannak sejtéseim… Mégis legyen ez meglepetés!

Aki április 22.-én ellátogat a Gruzzwe Store-ba, Dömsödi Zsolt kiállítására, egy nagy show-ban vehet részt: lesznek ott régi-film vetítések, korabeli zenék, csapolt sör, vagány pólók és nem utolsósorban, a régi, Romhányis és az új szellemben készült plakátok, amik az ismert „dömsödis művészi őrületet” meglovagolva új köntösbe öltöztetik a grafikus minduntalan megújuló témáit.

Ilyenek az ufók, a King Kong és az USA-ban oly népszerű, nálunk kevéssé ismert „Nagy láb” (bigfoot) legendából származó „vegyes eredetű szörnyek”. És nem elhanyagolható módon: A Nő, mint kiapadhatatlan erotikus és egyéb örömforrás, mely téma már a hetvenes években készült filmekkel megalapozta a későbbi nagymértékű szex-szórakoztatóipart, ezzel általában meglendítve a művészek fantáziáját.


Ha mindez Dömsödi grafikában jelenik meg, akkor természetesen a művész már-már a végtelenségig fokozott zombie- és kannibálimádatával egyesül a nő, aki szexi, aki harap és szétmarcangolja az áldozatát. A kissé depresszív, de zseniális norvég expresszionista festő Edward Munch (1863-1944) is megmondta a nagy botrányt kavart képei kapcsán: „Das Weib ist wie Feuer; wärmend und verzehrend” vagyis „A nő olyan, mint a tűz, melegít és elemészt”.
                                                               Írta: Kocsis Nagy Noémi művészettörténész
A kiállítás megtekinthető itt:

2011. április 22.-én, 18. órától, Vágvölgyi B. András bevezetőjével
1061 Bp., Paulay Ede u. 8. / Ny: H-P: 11-19, SZ: 11-17 /

A művész korábbi munkái megtekinthetők itt:

* http://www.zsoltdomsodi.com
* http://zsoltdomsodi.blogspot.com

Forrás: GonzoPress Magazin

Ez 545 embernek tetszik itt a blogon!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A magyar (nép) mese napja, megteremtője: Benedek Elek és A só meséje

Életem egyik legnagyobb élménye, példaképe Benedek Elek  (Kisbacon, 1859. szeptember 30.- Kisbacon, 1929. augusztus 17.) magyar író, újságíró, országgyűlési képviselő életműve. Születésének 106. évfordulóján emlékezzünk meg mi is róla. Eszmélésem, amelynek fontos részei voltak a népmesék, úgy három-négy éves koromra tehető, amikor a szüleim, nagyszüleim felolvasásban hallgattam a meséket, amelyeket írt. Később, amikor hat évesen már magam is ismertem a betűket, rongyosra olvastam az otthon lévő mesegyűjteményeit, ráadásul iskolánk falán ott volt kitéveaz arcképe . Nekem ő volt a "jóságos Elek apó" a nagyapák archetípusa. Álmodozásaim közben oda-oda néztem órán is, minduntalan történetein és varázslatos személyiségén gondolkoztam, amit nekem és más gyerekeknek, osztálytásaimnak is jelentett. Olyan klasszikusai, mint a Hammas Gyurka, A hazug legény, A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack, a Furulyás Palkó, A béka-királykisasszony, a Csali mese, A csillagszemű juhász, A pel…

Magyar szecesszió, Lechner Ödön

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.comA szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! Lechner Ödön  (1845. Augusztus 27, Pest – 1914. Június 10, Budapest) a tizenkilencedik és huszadik század fordulójának legkiemelkedőbb magyar építésze. Két kulcskifejezéssel szoktuk őt jellemezni: a nemzetiépítőstílus kifejezője vagy a magyaros szecesszió kitalálója vagy atyja, ahogy előszeretettel nevezik sok szakkönyvben.
Általánosságban úgy jellemezhetjük, hogy alkotó évei kezdetén historikus és eklektikus stílusban tervezett, majd a modernebb önkifejezést tartotta szem előtt és az egyéni formanyelv kialakítására törekedett. A teljesség igénye nélkül, lévén, hogy szövegünk tananyag, szeretnénk a legfontosabb, vagy érdekesebb műveit megemlíteni, a historizálásból kiszabadult kezdetektől, a már-már art decoba hajló későszecessziós példákig.
A történeti stílusok elhagyásával Lechner Ödön a népművészetből átvett ornamentális motívumokat kezdte el használni. Egyes indus…

Art Nouveau, Jugendstil, Szecesszió, Wiener Werkstätte

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Art Nouveau
Az Art Nouveau Európából ered és elsősorban Franciaországból, ahogy a neve is tükrözi. Egyetemesen kialakuló stílusról van szó, amely elsősorban az 1880-as évekhez köthető, e kontinens több országában jelen van és jelentése új művészet. Ihletője az Arts and Crafts mozgalom, lényege pedig az, hogy eltávolodik a historizmustól és egy teljesen új, modern irányvonalat képvisel. Az Art Nouveau nemzetközi stílus, így szinte minden országban, ahol ebben a szellemben alkottak, építkeztek, megvan rá a megfelelő elnevezés.
Az Art Nouveau kifejezés magába foglal egyfajta nemzetközi filozófiát is, művészeti stílust az építészetben és az alkalmazott művészetekben. Az irányzat valódi időtartama 1890 és 1910 közé tehető. Franciaországban Artnouveau-nak, új művészetnek, NémetországbanJugendstil-nek, ifjú, fiatal stílusnak, Olaszországban Stile floreale-nak, azaz virágos…