Ugrás a fő tartalomra

Korcsolyázás generációkon át




Idősebb Pieter Brueghel: Vadászok a hóban, 1565, Bécs, Kunsthistorisches Museum. 

Harmincegy éve élek Budapesten, azóta sok minden megesett velem és másokkal. E városi történeteimet sorra elhozom most nektek a blogomra. Egyszer mindenki felkerül ide, akit érdekesnek találok. 


Régi havas teleken, azokban az időkben, amikor nagymamámék még fiatalok voltak, a korcsolyázás a téli örömök, a sportolás, a fiatalok gyülekezésének egyik lehetősége volt. 

Nagymamám és Nagyapám legendás szerelme tizenhat éves korukban kezdődött. Nagyapám elbeszéléséből tudom, hogy mikor meghívták Nagymamám tizenhat éves zsúrjára, ahol olyan hosszú asztal volt terítve, hogy két szobát nyitottak egybe, hogy a fiatalok elférjenek és Nagyapám valahol az aszal végén ült, szemlesütve, szemérmesen, távol az ünnepelttől, mégis kissé csalódottan.
Csalódottan azért, hogy nem láthatja közelebbről ezt a ragyogó, kedves lányt, aki később a felesége és gyermekei édesanyja, örökös múzsája, támogatója, szerelme lett. Festészeti munkásságában.
És csalódottan azért, mert végigmérte a nála "jobb helyzetben lévő", előnyösebb, a társadalmi ranglétrán magasabb helyet foglaló, öntudatos fiatalembereket.
Történt mindez 1934-ben, szeptemberben.
Hogy azon a télen együtt korcsolyáztak-e már a Nagymamámmal, a kolozsvári Sétatér csónakázótaván, vagy nem, azt nem tudom.
Minden esetre Nagymamám így mesélte:
- Annak idején sokat bógeneztünk a nagyapáddal a jégen, a sétatéri korcsolyapályán. 

A bógenezés az összekapaszkodva való, páros korcsolyázást jelentette, amikor az előkelő, finom hölgyek kezét úgynevezett muff melegítette, kitűnő prémből és karcsú derekukat olyan jó volt átölelni, a szerelmes ifjaknak. 
Édesanyám is azon a kolozsvári tavon korcsolyázott, a régi jó teleken, amikor még befagytak azok a tavak, amelyeken nyáron eveztek.
Talán még én is ott korcsolyáztam gyerekkoromban a nyolcvanas években, úgy 1981 táján.
És ott evezett egy éve nyáron, a lányom is, igaz, hogy egy viking csónakban, nagy csapatban más gyerekekkel, Kolozsváron.
Ma pedig a nagyszerű testnevelés osztályfőnökének köszönhetően korizni voltak az osztállyal, a karácsonyi vásár mellett felállított koripályán Budán.

A helyszínek változnak, de van, ami örök, ugyanúgy 1934-ben, 1967-ben, 1981-ben, mint 2018-ban. Nagyszüleim boldogak lennének, ha látnák dédunokájukat. 

Kocsis Nagy Noémi 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A magyar (nép) mese napja, megteremtője: Benedek Elek és A só meséje

Életem egyik legnagyobb élménye, példaképe Benedek Elek  (Kisbacon, 1859. szeptember 30.- Kisbacon, 1929. augusztus 17.) magyar író, újságíró, országgyűlési képviselő életműve. Születésének 106. évfordulóján emlékezzünk meg mi is róla. Eszmélésem, amelynek fontos részei voltak a népmesék, úgy három-négy éves koromra tehető, amikor a szüleim, nagyszüleim felolvasásban hallgattam a meséket, amelyeket írt. Később, amikor hat évesen már magam is ismertem a betűket, rongyosra olvastam az otthon lévő mesegyűjteményeit, ráadásul iskolánk falán ott volt kitéveaz arcképe . Nekem ő volt a "jóságos Elek apó" a nagyapák archetípusa. Álmodozásaim közben oda-oda néztem órán is, minduntalan történetein és varázslatos személyiségén gondolkoztam, amit nekem és más gyerekeknek, osztálytásaimnak is jelentett. Olyan klasszikusai, mint a Hammas Gyurka, A hazug legény, A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack, a Furulyás Palkó, A béka-királykisasszony, a Csali mese, A csillagszemű juhász, A pel…

Magyar szecesszió, Lechner Ödön

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.comA szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! Lechner Ödön  (1845. Augusztus 27, Pest – 1914. Június 10, Budapest) a tizenkilencedik és huszadik század fordulójának legkiemelkedőbb magyar építésze. Két kulcskifejezéssel szoktuk őt jellemezni: a nemzetiépítőstílus kifejezője vagy a magyaros szecesszió kitalálója vagy atyja, ahogy előszeretettel nevezik sok szakkönyvben.
Általánosságban úgy jellemezhetjük, hogy alkotó évei kezdetén historikus és eklektikus stílusban tervezett, majd a modernebb önkifejezést tartotta szem előtt és az egyéni formanyelv kialakítására törekedett. A teljesség igénye nélkül, lévén, hogy szövegünk tananyag, szeretnénk a legfontosabb, vagy érdekesebb műveit megemlíteni, a historizálásból kiszabadult kezdetektől, a már-már art decoba hajló későszecessziós példákig.
A történeti stílusok elhagyásával Lechner Ödön a népművészetből átvett ornamentális motívumokat kezdte el használni. Egyes indus…

Art Nouveau, Jugendstil, Szecesszió, Wiener Werkstätte

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Art Nouveau
Az Art Nouveau Európából ered és elsősorban Franciaországból, ahogy a neve is tükrözi. Egyetemesen kialakuló stílusról van szó, amely elsősorban az 1880-as évekhez köthető, e kontinens több országában jelen van és jelentése új művészet. Ihletője az Arts and Crafts mozgalom, lényege pedig az, hogy eltávolodik a historizmustól és egy teljesen új, modern irányvonalat képvisel. Az Art Nouveau nemzetközi stílus, így szinte minden országban, ahol ebben a szellemben alkottak, építkeztek, megvan rá a megfelelő elnevezés.
Az Art Nouveau kifejezés magába foglal egyfajta nemzetközi filozófiát is, művészeti stílust az építészetben és az alkalmazott művészetekben. Az irányzat valódi időtartama 1890 és 1910 közé tehető. Franciaországban Artnouveau-nak, új művészetnek, NémetországbanJugendstil-nek, ifjú, fiatal stílusnak, Olaszországban Stile floreale-nak, azaz virágos…