Ugrás a fő tartalomra

Fekete Lyuk kiállításmegnyitó és VHK koncert


Harmincegy éve élek Budapesten, azóta sok minden megesett velem és másokkal. E városi történeteimet sorra elhozom most nektek a blogomra. Egyszer mindenki felkerül ide, akit érdekesnek találok. 

Az egész azzal kezdődött, hogy Rostás Pétertől a Kiscelli Múzeum igazgatójától megtudtam, hogy Fekete Lyuk kiállítás nyílik 2018. december 17-én a múzeumban. 
Majd a megnyitót követően VHK koncert lesz. A magyar sámán, alternatív, punk, underground és más jelzők, amelyekkel illetik kultikus zenekart és a Fekete Lyuk emlékkiállítás tiszteletére, ahol ők oly gyakran játszottak. Verőfény című számukat itt hallgathatjátok meg. 

Ez a csemege nekem mindent elmondott. Az ifjúságomról, a szép emlékeimről, a lázadásról. Ha a Moszkva tér című cikkemet olvastátok itt a blogon, akkor tudjátok, hogy ide jártunk szórakozni. 
A nyolcvanas évek végén a kilencvenes évek elején kapcsolódtam be a szórakozóhely programjaiba, s ahogy egy közeli barátom fogalmazott: "Hogyhogy, pedig te olyan jó kislány voltál?" - hogy így volt-e nem tudom. 
Ha a jókislányság alatt azt értjük, hogy nem éltem drogokkal és nem ittam, hát valóban. 
Viszont a Fekete Lyuk szórakozóhely ünnepélyesebb nevén Vörösmarty Művelődési Klub volt az a hely, ahol fel lehetett töltődni élményekkel. Egy életre. Nem is voltam boldogtalan, kiégett tini. 
Ha Anyám megkérdezte, hogy hova megyek szórakozni, akkor azt mondtam a Vörösmarty Klubba. 
Vagy a Moszkva téren találkoztunk, vagy a Golgota téren azzal a csupa érdekes és fura alakkal, korombeliekkel, akiket érdekelt a városnak ez a szubkultúrája, a legendás VHK koncertek, a Király Tamás által tervezett ruhák, vagy az Inconnu művészcsoport, amelyet a Lyuk befogadott. 

Lévén rajzszakos a gimiben érdekelt minden, ami zene, képzőművészet, alkotás, mozgás és nyüzsgés. Szavakkal nem lehet kifejezni, azt az érzést, amit az ember akkor élt át, ha belépett a Lyuk sajátos, misztikus világába. 
Itt tudtam meg mi a koncerteken való őrjöngés,a sajátos nyolcvanas évekbeli tánc a pogozás, vagy itt ismertem meg életem első nagy szerelmét, aki később kevéske kamaszkori verseim egyikére zenét írt, lévén énekes egy másik zenekarban. :)
A Kiscelli Múzeum és az igazgató érdeme most, hogy nem csupán korhű módon rendezte be a kiállítást, a Fekete Lyuk szellemének megfelelően, 25 évvel a hely bezárása után. 
Ennek érdekében a Múzeum hajdani pincéjét is berendeztette, egy helyen kiásatott egy részt, hogy lépésálló üvegkorláttal lehessen áthaladni a kiállított tárgyak felett. 
A megnyitón korabeli zene szólt és az eredeti festmények másolataival is találkozhatunk,a fotók, az akkori ruhák, tévés felvételek között. 
A legmeghatóbb mégis az volt, hogy a mostani joviális negyvenesek, anyukák, apukák, cégvezetők, értelmiségiek, vagy éppen alkalmazottak, attól függően, hol dolgoznak,  meghatott, könnyes tekintettel és szinte áhítatos arccal vonultak végig a kiállításon. Meg-meg állva egy-egy relíkvia, hajdani fiatalságuk emlékei előtt. 
A két esemény között összetalálkoztunk Grandpierre Attilával (nagybátyám), akire istenként tekintettem ifjúságomban, ahogy sokan mások is.                                A korosztályom tagjai most is kiáltozták a nevét koncert előtt, alatt és után. Csodálatos volt. 

A megnyitót követően rövid, de fantasztikus VHK koncertben volt részünk a múzeum nagy terében (kápolnájában), speciális fény és hanghatásokkal aláfestve. Most nem pogóztam, de elől táncoltam és egy pillanatra megint tizenévesnek éreztem magam. 
Egyszer mindenből történelem lesz, de amikor hazafelé villamosoztam a kivilágított Budapesten, ilyen az élmények után szó szerint lebegtem. Ehhez hasonló ádventem régen volt.

Kocsis Nagy Noémi

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A magyar (nép) mese napja, megteremtője: Benedek Elek és A só meséje

Életem egyik legnagyobb élménye, példaképe Benedek Elek  (Kisbacon, 1859. szeptember 30.- Kisbacon, 1929. augusztus 17.) magyar író, újságíró, országgyűlési képviselő életműve. Születésének 106. évfordulóján emlékezzünk meg mi is róla. Eszmélésem, amelynek fontos részei voltak a népmesék, úgy három-négy éves koromra tehető, amikor a szüleim, nagyszüleim felolvasásban hallgattam a meséket, amelyeket írt. Később, amikor hat évesen már magam is ismertem a betűket, rongyosra olvastam az otthon lévő mesegyűjteményeit, ráadásul iskolánk falán ott volt kitéveaz arcképe . Nekem ő volt a "jóságos Elek apó" a nagyapák archetípusa. Álmodozásaim közben oda-oda néztem órán is, minduntalan történetein és varázslatos személyiségén gondolkoztam, amit nekem és más gyerekeknek, osztálytásaimnak is jelentett. Olyan klasszikusai, mint a Hammas Gyurka, A hazug legény, A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack, a Furulyás Palkó, A béka-királykisasszony, a Csali mese, A csillagszemű juhász, A pel…

Magyar szecesszió, Lechner Ödön

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.comA szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! Lechner Ödön  (1845. Augusztus 27, Pest – 1914. Június 10, Budapest) a tizenkilencedik és huszadik század fordulójának legkiemelkedőbb magyar építésze. Két kulcskifejezéssel szoktuk őt jellemezni: a nemzetiépítőstílus kifejezője vagy a magyaros szecesszió kitalálója vagy atyja, ahogy előszeretettel nevezik sok szakkönyvben.
Általánosságban úgy jellemezhetjük, hogy alkotó évei kezdetén historikus és eklektikus stílusban tervezett, majd a modernebb önkifejezést tartotta szem előtt és az egyéni formanyelv kialakítására törekedett. A teljesség igénye nélkül, lévén, hogy szövegünk tananyag, szeretnénk a legfontosabb, vagy érdekesebb műveit megemlíteni, a historizálásból kiszabadult kezdetektől, a már-már art decoba hajló későszecessziós példákig.
A történeti stílusok elhagyásával Lechner Ödön a népművészetből átvett ornamentális motívumokat kezdte el használni. Egyes indus…

Art Nouveau, Jugendstil, Szecesszió, Wiener Werkstätte

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Art Nouveau
Az Art Nouveau Európából ered és elsősorban Franciaországból, ahogy a neve is tükrözi. Egyetemesen kialakuló stílusról van szó, amely elsősorban az 1880-as évekhez köthető, e kontinens több országában jelen van és jelentése új művészet. Ihletője az Arts and Crafts mozgalom, lényege pedig az, hogy eltávolodik a historizmustól és egy teljesen új, modern irányvonalat képvisel. Az Art Nouveau nemzetközi stílus, így szinte minden országban, ahol ebben a szellemben alkottak, építkeztek, megvan rá a megfelelő elnevezés.
Az Art Nouveau kifejezés magába foglal egyfajta nemzetközi filozófiát is, művészeti stílust az építészetben és az alkalmazott művészetekben. Az irányzat valódi időtartama 1890 és 1910 közé tehető. Franciaországban Artnouveau-nak, új művészetnek, NémetországbanJugendstil-nek, ifjú, fiatal stílusnak, Olaszországban Stile floreale-nak, azaz virágos…