Ugrás a fő tartalomra

A Fehérasztal társaságban: Betűtörténet-grafikatörténet előadásom Soroksáron szeptember 10-én.


                                                               

Kedves Barátaink!

            A nyári szünetet követően szeptemberben egy meglehetősen érdekes, gondolom sokak számára még ismeretlen témával folytatjuk összejöveteleinket. Vendégünk Kocsis Nagy Noémi lesz, aki betű- és grafikatörténetről fog előadást tartani, előadónkat Németh Márti tagtársunk hívta meg.
A vendégünk 2001 óta tanít a KREA Kortárs Művészeti Iskolában, mint egész félévi szemináriumokat tartó tanár. Magáról írja:
„Az igazgató felkérésére az elmúlt években több száz oldalnyi terjedelmű jegyzetet írtam Betűtörténetből és Grafikatörténetből a grafikus, operátorok, webdesigneres és lakberendező szakos hallgatóknak, akiknek a tanulásuk megkönnyítése céljából többek mellett létrehoztam az Artificium blogomat, aminek látogatottsága már a 200.000 érdeklődőt is meghaladta.”
Számos cikket írt betűtörténeti témákban az ókortól napjainkig, kapcsolódóan a régi kultúrákhoz, műemlékekhez, szobrokhoz, épületekhez. A grafika- és betűtörténeti témák vizsgálata során számos magyar tipográfussal találkozott.
2007 óta a hallgatók szakdolgozati konzulense a legváltozatosabb témákban, évente átlagban öt szakdolgozatot író, diplomázó fiatal esszéjét felügyeli.
Időközben megjelent az első könyve Gerda Green szerzői álnéven, a fentiektől eltérő krimi és fikció témákban, amelynek „Fény és förtelem” címet adta.
A legközelebbi összejövetelünk szeptember 10-én, szerdán este 19 órakor lesz a Grassalkovich úti Közösségi  Házban, ahol  

              Kocsis Nagy Noémi:  Betűtörténet-grafikatörténet

címmel fog előadást tartani. Előadása keretében szó lesz az ókori tipográfiai emlékekről, reneszánsz magyar tipográfusokról és századforduló angol tipográfiai történetéről is.

Bp. 2014. augusztus 1.
                 Terbe István
a vezetőség nevében



                          Szeretettel hívunk és várunk minden tagot és érdeklődőt!
Ez 62 embernek tetszik! 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Magyar szecesszió, Lechner Ödön

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.comA szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! Lechner Ödön  (1845. Augusztus 27, Pest – 1914. Június 10, Budapest) a tizenkilencedik és huszadik század fordulójának legkiemelkedőbb magyar építésze. Két kulcskifejezéssel szoktuk őt jellemezni: a nemzetiépítőstílus kifejezője vagy a magyaros szecesszió kitalálója vagy atyja, ahogy előszeretettel nevezik sok szakkönyvben.
Általánosságban úgy jellemezhetjük, hogy alkotó évei kezdetén historikus és eklektikus stílusban tervezett, majd a modernebb önkifejezést tartotta szem előtt és az egyéni formanyelv kialakítására törekedett. A teljesség igénye nélkül, lévén, hogy szövegünk tananyag, szeretnénk a legfontosabb, vagy érdekesebb műveit megemlíteni, a historizálásból kiszabadult kezdetektől, a már-már art decoba hajló későszecessziós példákig.
A történeti stílusok elhagyásával Lechner Ödön a népművészetből átvett ornamentális motívumokat kezdte el használni. Egyes indus…

Art Nouveau, Jugendstil, Szecesszió, Wiener Werkstätte

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Art Nouveau
Az Art Nouveau Európából ered és elsősorban Franciaországból, ahogy a neve is tükrözi. Egyetemesen kialakuló stílusról van szó, amely elsősorban az 1880-as évekhez köthető, e kontinens több országában jelen van és jelentése új művészet. Ihletője az Arts and Crafts mozgalom, lényege pedig az, hogy eltávolodik a historizmustól és egy teljesen új, modern irányvonalat képvisel. Az Art Nouveau nemzetközi stílus, így szinte minden országban, ahol ebben a szellemben alkottak, építkeztek, megvan rá a megfelelő elnevezés.
Az Art Nouveau kifejezés magába foglal egyfajta nemzetközi filozófiát is, művészeti stílust az építészetben és az alkalmazott művészetekben. Az irányzat valódi időtartama 1890 és 1910 közé tehető. Franciaországban Artnouveau-nak, új művészetnek, NémetországbanJugendstil-nek, ifjú, fiatal stílusnak, Olaszországban Stile floreale-nak, azaz virágos…

A magyar (nép) mese napja, megteremtője: Benedek Elek és A só meséje

Életem egyik legnagyobb élménye, példaképe Benedek Elek  (Kisbacon, 1859. szeptember 30.- Kisbacon, 1929. augusztus 17.) magyar író, újságíró, országgyűlési képviselő életműve. Születésének 106. évfordulóján emlékezzünk meg mi is róla. Eszmélésem, amelynek fontos részei voltak a népmesék, úgy három-négy éves koromra tehető, amikor a szüleim, nagyszüleim felolvasásban hallgattam a meséket, amelyeket írt. Később, amikor hat évesen már magam is ismertem a betűket, rongyosra olvastam az otthon lévő mesegyűjteményeit, ráadásul iskolánk falán ott volt kitéveaz arcképe . Nekem ő volt a "jóságos Elek apó" a nagyapák archetípusa. Álmodozásaim közben oda-oda néztem órán is, minduntalan történetein és varázslatos személyiségén gondolkoztam, amit nekem és más gyerekeknek, osztálytásaimnak is jelentett. Olyan klasszikusai, mint a Hammas Gyurka, A hazug legény, A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack, a Furulyás Palkó, A béka-királykisasszony, a Csali mese, A csillagszemű juhász, A pel…