Ugrás a fő tartalomra

Abodi Nagy Béla, Nagyapám emlékére


Copyright©2012. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! 

Abodi Nagy Béla: Templomban, olaj-vászon, 54X44,3 cm, jjl.: ANB/43. Fotóforrás: Abodi Nagy Béla gyűjteményes kiállításának katalógusa, 2004. Fotó: Kocsis Nagy Noémi, 2012. december 10.
"A létezés tudatában...
................................
a porhanyó földre dőlve
hangyák hídjaként......
...................................
a halasztás reményével
a haladék reménytelenségével......

.........................................
a létezés tudatában
gyáva hősként
hős gyávaként
............................
görcsösen belekarolva
elődökbe utódokba. " 1.
Abodi Nagy Béla: A művész menyasszonyának portréja, olaj-vászon 82X61 cm, 1940. Fotóforrás: Abodi Nagy Béla gyűjteményes kiállításának katalógusa, 2004. Fotó: Kocsis Nagy Noémi, 2012. december 10.

Szomorú szívvel tudatom, hogy a legdrágább Nagyapám: Abodi Nagy Béla festőművész (Székelyszenterzsébet, 1918. július 13. - Budapest, 2012. december 9. édesapja Dr. Nagy Géza lelkész, egyháztörténész, egyetemi tanár, édesanyja Csoma Juliánna), akihez gyönyörű, felejthetetlen emlékek és kölcsönös, egymás iránti mély szeretet fűznek, csodálatos személyisége, sokoldalú műveltsége, nagyvonalúsága számomra már csak emlék, mert tegnap elhunyt.
"Nevét őmaga választotta, de nem önkényesen, lévén, hogy ősei Abodról származnak. Az abodi Nagyok Báthori Gábortól kapták nemességüket, amikor merénylőktől mentették meg a fejedelem életét".2.
Abodi Nagy Béla: Kolozsvár télen. Fotó: Nagy Géza.

Erdély egyik legkiválóbb festőművésze, Bukarestben Camil Ressu (1936-1940), Budapesten a Képzőművészeti Főiskolán (ma egyetem) Szőnyi István (1940-1942) festőművészek tanítványa volt.1941 és 1944 között működő a Barabás Miklós Céh alapító tagja volt. A második világháború és az örményországi hadifogság után, amelyből 1948-ban tért haza Kolozsvárra, kezdetben a Képzőművészeti Intézetben dolgozott. Majd a kolozsvári Ion Andreescu Képzőművészeti Főiskola (ma Egyetem) murális-festészeti tanszékének egyik legnagyobb hatású tanára (1949-57, ill. 1970-83 között) majd tanszékvezetője.
Kiváló szakmai tudásával és elméleti fölkészültségével és gyakorlati tudásával  a művésznemzedékek tanításában jeleskedett. 
Abodi Nagy Béla: Önarckép, olaj-karton, 29X28, 1950. Fotóforrás: Abodi Nagy Béla gyűjteményes kiállításának katalógusa, 2004. Fotó: Kocsis Nagy Noémi, 2012. december 10.

1954, 1955: Állami Díjat kapott Romániában. A román állami könyvkiadó művészeti tanácsadója volt 1950-1965 között. Tagja volt a romániai Képzőművészeti Szövetségnek.
1994-től egyik újraalapította a Barabás Miklós Céh-et. Festményei témái a társadalomban zajló történések, melyeket kritikus szemmel vizsgált, de szívesen festett portrékat barátairól, családtagjairól, tájképeket és csendéleteket is. 2004-ben rendezett nagy visszatekintő kolozsvári kiállításán, amit a Szépművészeti Múzeumban rendeztek, festményei mellett kiállították többek között hadifogságban készült rajzait is.
Tanítványairól, akik számosak és sokfélék voltak szívesen mesélt monográfusának és barátjának Bajor Andor írónak 1986-ban. Egyik legkiválóbb barátja Kós András szobrászművész, Kós Károly fia, akivel az örményországi hadifogolytáborban együtt raboskodott.
Abodi Nagy Béla szeretett városa és élete színhelye Kolozsvár, ahol örök nyugalomra fogják helyezni nemsokára, szeretett felesége Éva és elsőszülött fia Béluska mellé, a Házsongárdi Temetőben. Deák Ferenc utcai műtermétől itt a Főtéren haladt mindennap gyalogosan hazafelé napi munkája után. Fotó: Nagy Csaba, Kolozsvár, 2012. december, az I love Cluj facebookos oldalról.
Abodi Nagy Béla rengeteget tett a kolozsvári magyar kultúráért és a kultúráért általában a saját munkássága mellett, valamint az oktatásért és a nevelésért. Erős hite, kitartása, megalkuvást nem tűrő tiszta személyisége, átsegítette a legsötétebb történelmi korszakokon is, a Ceausescu-féle diktatúrában példaként járva az őt tisztelők előtt.
Béke poraira! Emléke szívünkben örökké él! Gyászolják négy gyermeke, öt unokája és öt dédunokája, rokonai, barátai, tanítványai, tisztelői. Pénteken, 14.-én helyezzük örök nyugalomra a Házsongárdi Temetőben, kívánságának megfelelően.
Abodi Nagy Béla gyászjelentése.

Két könyv is őrzi az emlékét:
1.-2.Bajor Andor: Abodi Nagy Béla, Kriterion Könyvkiadó, Bukarest, 1986,
valamint Abodi Nagy Béla Gyűjteményes Kiállításának Katalógusa, Kolozsvár, 2004, ami a Kolozs Megyei Tanács, Kolozsvári Erdélyi Szépművészeti Múzeuma gondozásában jelent meg.
Ezt 392 ember látta!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A magyar (nép) mese napja, megteremtője: Benedek Elek és A só meséje

Életem egyik legnagyobb élménye, példaképe Benedek Elek  (Kisbacon, 1859. szeptember 30.- Kisbacon, 1929. augusztus 17.) magyar író, újságíró, országgyűlési képviselő életműve. Születésének 106. évfordulóján emlékezzünk meg mi is róla. Eszmélésem, amelynek fontos részei voltak a népmesék, úgy három-négy éves koromra tehető, amikor a szüleim, nagyszüleim felolvasásban hallgattam a meséket, amelyeket írt. Később, amikor hat évesen már magam is ismertem a betűket, rongyosra olvastam az otthon lévő mesegyűjteményeit, ráadásul iskolánk falán ott volt kitéveaz arcképe . Nekem ő volt a "jóságos Elek apó" a nagyapák archetípusa. Álmodozásaim közben oda-oda néztem órán is, minduntalan történetein és varázslatos személyiségén gondolkoztam, amit nekem és más gyerekeknek, osztálytásaimnak is jelentett. Olyan klasszikusai, mint a Hammas Gyurka, A hazug legény, A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack, a Furulyás Palkó, A béka-királykisasszony, a Csali mese, A csillagszemű juhász, A pel…

Magyar szecesszió, Lechner Ödön

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.comA szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! Lechner Ödön  (1845. Augusztus 27, Pest – 1914. Június 10, Budapest) a tizenkilencedik és huszadik század fordulójának legkiemelkedőbb magyar építésze. Két kulcskifejezéssel szoktuk őt jellemezni: a nemzetiépítőstílus kifejezője vagy a magyaros szecesszió kitalálója vagy atyja, ahogy előszeretettel nevezik sok szakkönyvben.
Általánosságban úgy jellemezhetjük, hogy alkotó évei kezdetén historikus és eklektikus stílusban tervezett, majd a modernebb önkifejezést tartotta szem előtt és az egyéni formanyelv kialakítására törekedett. A teljesség igénye nélkül, lévén, hogy szövegünk tananyag, szeretnénk a legfontosabb, vagy érdekesebb műveit megemlíteni, a historizálásból kiszabadult kezdetektől, a már-már art decoba hajló későszecessziós példákig.
A történeti stílusok elhagyásával Lechner Ödön a népművészetből átvett ornamentális motívumokat kezdte el használni. Egyes indus…

Art Nouveau, Jugendstil, Szecesszió, Wiener Werkstätte

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Art Nouveau
Az Art Nouveau Európából ered és elsősorban Franciaországból, ahogy a neve is tükrözi. Egyetemesen kialakuló stílusról van szó, amely elsősorban az 1880-as évekhez köthető, e kontinens több országában jelen van és jelentése új művészet. Ihletője az Arts and Crafts mozgalom, lényege pedig az, hogy eltávolodik a historizmustól és egy teljesen új, modern irányvonalat képvisel. Az Art Nouveau nemzetközi stílus, így szinte minden országban, ahol ebben a szellemben alkottak, építkeztek, megvan rá a megfelelő elnevezés.
Az Art Nouveau kifejezés magába foglal egyfajta nemzetközi filozófiát is, művészeti stílust az építészetben és az alkalmazott művészetekben. Az irányzat valódi időtartama 1890 és 1910 közé tehető. Franciaországban Artnouveau-nak, új művészetnek, NémetországbanJugendstil-nek, ifjú, fiatal stílusnak, Olaszországban Stile floreale-nak, azaz virágos…