Ugrás a fő tartalomra

Dadaizmus


Ennek a szövegnek semmilyen részlete nem használható fel a szerző hozzájárulása nélkül! 

Copyright© 2015.artificium-artis.blogspot.com

                         
Kurt Schwitters: Merz kompozíció, húszas évek, hannoveri dada.

Kedves Olvasó! 
Kövess új írói oldalamon is: 
Kocsis Nagy Noémi írói oldal: 

A mozgalom Svájcból ered, Zürichben jött létre. A dadaizmust leginkább úgy tudnánk jellemezni, hogy ellentétben a többi korabeli mozgalommal, nincsenek formális stílusjegyei. Elsősorban nem képzőművészeti, hanem irodalmi irányzatként indult. A kiadványokban a szövegeket látványelemként használták, vagyis a változatos betűformákat és a szövegeket úgy alkalmazták, és ötletszerűen úgy helyezték el, hogy a könyvet körbe lehetett forgatni, mint a futurizmus esetében. A betűket is bátorsággal használták, kicsiket és nagyokat, keskenyítetteket és vastagítottakat, világosakat és félkövéreket.




Hugo Ball és egy jellegzetes dadaista vers.

A stílus megjelenéséhez fűződő dátumot nem tudunk említeni. Azt biztosan tudjuk, hogy Zürichben terjedt el az első világháború alatt olyan nemzetközi művésztársaság részvételével, akik a semleges Svájcba menekültek a háború borzalmai, vagy talán a kötelező katonai szolgálat elől... Zürich után New Yorkban is ki alakult, de Párizsban és Németország három nagyvárosában, Berlinben, Hannoverben, Kölnben is.




Tristan Tzara: Dadaphone.

Amikor a dadaizmus elkezdődött, elsősorban irodalmi jellege volt, de gyorsan elterjedt az előadóművészetekben, a képzőművészetben a kollázsban és a fotómontázsban is, az alkotó művészeknek köszönhetően. Jelmondata: Éljünk a pillanatnak, magáért a pillanatért. Mindezt új anyagokkal, új gondolatokkal, új emberekkel próbálta megvalósítani, a hangsúly az új-on volt.




Dadazeit, dadaista folyóirat, különböző irányú, formájú, nagyságú betűtípusokkal.
Az irányzat, ahogy korábban említettük, valójában nem rendelkezett olyan programmal, mint a futurizmus, kubizmus vagy a de Stijl. Így a mozgalom megőrizte robbanékonyságát, mert minden lehetséges módon kibontakozhatott a költészetben, fotóművészetben, könyvművészetben, plakátokon, színházi előadások formájában. Svájc a háború alatt semleges volt és itt különböző eredetű és nézetű emberek gyülekeztek. A különbözőségből eredő konfliktusok feszültségeket eredményeztek a dadaisták között.




Tristan Tzara egy dadaista fotókompozíción.

Hugo Ball (1886-1927) író 1916. február 8.-án indította el a Cabaret Voltaire-t Zürichben. Jelmondata: egy elavult kultúra törmelékeit gyűjtötték össze, hogy újat alkossanak belőlük. Tristan Tzara (1896-1963) a román származású költő, esszéista számos korai dada szöveg szerzője volt.1920-ban rendezték az Erste Internationale Dadamesse-t, vagyis az Első Nemzetközi Dadavásárt. A kiállított tárgyakon a közönség gúnyolódott. 1921-ben Tristan Tzara kivált a dadaisták közül, mert az elméleti kötöttségek zavarták. Pár irodalmi műve: La Première Aventure Cèleste de Monsieur Antipyrine, 1916 (Antipyrine Úr első égi kalandja); Vingt-cinq poémes, 1918 (Huszonöt vers); Sept Manifestes Dada, 1924 (Hét dada kiáltvány) című írásait vehették kezükbe olvasói.




Tristan Tzara: Dada.
Hogy milyen hatást váltott ki a dadaizmus? Ha az ipari tervezésre és az építészetre nem, de a grafikára és a tipográfiára nagy hatással volt. Ekkoriban vezették be a fotómontázst is, ami különösen kedvelt volt a berlini dada csoportban.




Man Ray rayogramja


A berlini dada csoport 1918-1923-ig működött és a következő személyek voltak a tagjai: Johannes Baader, képzőművész (1875-1955), Raoul Haussmann, képzőművész (1886-1971), Richard Hulsenbeck, író, képzőművész (1892-1974). A fotómontázst alkalmazták szinte minden kiadványon, a magazinokban, a könyvek borítóján. Hanna Höch (1889-1978), Man Ray fotóművész (1887-1968), John Heartfield (1891-1968) is ilyen módon dolgoztak.




Raoul Haussmann: Kompozíció.

Hanna Höch: Dadaista kompozíció.




A hannoveri dada képviselője Kurt Schwitters (1887-1949), képzőművész, akit úgy hívtak, hogy a hannoveri polgárok réme, mert valósággal sokkolta műveivel a nyárspolgárokat. Tervezőgrafikus, tipográfus, díszlettervező volt, aki az ún. Merz-et kitalálta. A kifejezés a Kommerzbankból ered, amikor annak prospektusát egy kollázsához felhasználta. Ezzel a címmel 1919-től kiadott Merz-költeményeket is, és 1923-tól 1932-ig Merz-folyóiratot is készített és adott ki. Merz képzőművészeti alkotást is készített az utcán összeszedett hulladékból, papírból és fadarabokból.The Gift - Man Ray
Man Ray 1921-es fotográfiája, forrás:
Visit the main page

A kölni dada képviselői: Max Ernst költő és festő (1891-1976), és Hans Arp (1887-1966) szobrász, festő, költő voltak.
A Párizsi dadát Jacques Vaché (1896-1918) katona képviselte.


Dadaista kompozíció.

A könyvekben a hagyományos tipográfia helyét változatos betűformák és irányok vették át és megszűnt a megszokott vízszintes-függőleges felosztás is. Az új látványt vonalak, felületek alakították ki és olyan metszetek gazdagították, amelyek nem álltak feltétlen kapcsolatban a művekkel. Szintaktikus (mondattani) elemek, kis és nagybetűk, keskenyített betűváltozatok, világos és félkövér betűk jellemzik a dada kiadványokat, amitől a látvány erősebb, az olvashatóság rosszabb lett.




A berlini dada csoport egy jellegzetes alkotása.
A dada vége és utóhatása nem teljesen egyértelmű. Hivatalosan csak 1923-ig tartott, de valójában sosem ért véget. 1980-ban a német kiadók az összes dada kiáltványt és kiadványt az eredetivel megegyező formában újranyomtatták. Egy együttes a Cabaret Voltaire nevet választotta. 1982-ben dadaista konferenciát tartottak Németországban. A dadaista hatást leginkább a tervezőgrafikában és a tipográfiában tapasztalták a kutatók, és az olvasók, és ez a hatás érvényesül ma is, mivel olyan új nyelvezetet, szemléletet hozott, ami korábban nem létezett.




Dadaista kiadvány oldala.


A New Yorki dadának, Marchel Duchamp, képzőművész és költő volt a képviselője, akit a kubisták is maguk közé soroltak. Az amerikai tipográfiában David Carson és Edward Fella munkásságára hatott. Az angliai punk mozgalomban pedig Jamie Reid (1947-, brit anarchista művész, aki a punk rock zenei irányzat grafikai nyelvezetét is megteremtette) alkotásain érződik a hatásuk.
                                                                                                  Kocsis Nagy Noémi

Ez 1479 embernek tetszik itt a blogon! 
14-en osztották a facebookon!
Köszönjük!
 
Jamie Reid: Save Petrol Burn Cars 
Jamie  Reid angol művész, akire nagy hatással volt a dada: Az angol királynő biztosítótűvel a száján és a Sex Pistols felirattal. 

Jamie Reid angol művész és anarchista 1947-ben született. Az újságok főcímeiből véletlenszerűen kivágott betűkből, a punk rockhoz való kötődése egyedülállóvá teszi művészetetét az Egyesült Királyságban. A leghíresebb művei a Sex Pistols együttes albumának borítója, melynek címe a Never Mind the Bollocks, Here's the Sex Pistols és az "Anarchy in the UK", valamint a "God Save The Queen" (ami Cecil Beaton fotográfus II. Erzsébetet ábrázoló fotóján alapszik. A punk korszak leghíresebb művei a Pretty Vacant és a Holidays in the Sun. 
Ez 1553 olvasónak tetszik itt a blogon! 
Köszönjük! 
Jamie Ried: pretty vacant
Publio Kiadói oldal 1: 

Publio Kiadói oldal 2: 


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A magyar (nép) mese napja, megteremtője: Benedek Elek és A só meséje

Életem egyik legnagyobb élménye, példaképe Benedek Elek  (Kisbacon, 1859. szeptember 30.- Kisbacon, 1929. augusztus 17.) magyar író, újságíró, országgyűlési képviselő életműve. Születésének 106. évfordulóján emlékezzünk meg mi is róla. Eszmélésem, amelynek fontos részei voltak a népmesék, úgy három-négy éves koromra tehető, amikor a szüleim, nagyszüleim felolvasásban hallgattam a meséket, amelyeket írt. Később, amikor hat évesen már magam is ismertem a betűket, rongyosra olvastam az otthon lévő mesegyűjteményeit, ráadásul iskolánk falán ott volt kitéveaz arcképe . Nekem ő volt a "jóságos Elek apó" a nagyapák archetípusa. Álmodozásaim közben oda-oda néztem órán is, minduntalan történetein és varázslatos személyiségén gondolkoztam, amit nekem és más gyerekeknek, osztálytásaimnak is jelentett. Olyan klasszikusai, mint a Hammas Gyurka, A hazug legény, A szóló szőlő, mosolygó alma, csengő barack, a Furulyás Palkó, A béka-királykisasszony, a Csali mese, A csillagszemű juhász, A pel…

Magyar szecesszió, Lechner Ödön

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.comA szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! Lechner Ödön  (1845. Augusztus 27, Pest – 1914. Június 10, Budapest) a tizenkilencedik és huszadik század fordulójának legkiemelkedőbb magyar építésze. Két kulcskifejezéssel szoktuk őt jellemezni: a nemzetiépítőstílus kifejezője vagy a magyaros szecesszió kitalálója vagy atyja, ahogy előszeretettel nevezik sok szakkönyvben.
Általánosságban úgy jellemezhetjük, hogy alkotó évei kezdetén historikus és eklektikus stílusban tervezett, majd a modernebb önkifejezést tartotta szem előtt és az egyéni formanyelv kialakítására törekedett. A teljesség igénye nélkül, lévén, hogy szövegünk tananyag, szeretnénk a legfontosabb, vagy érdekesebb műveit megemlíteni, a historizálásból kiszabadult kezdetektől, a már-már art decoba hajló későszecessziós példákig.
A történeti stílusok elhagyásával Lechner Ödön a népművészetből átvett ornamentális motívumokat kezdte el használni. Egyes indus…

Art Nouveau, Jugendstil, Szecesszió, Wiener Werkstätte

Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com  
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Art Nouveau
Az Art Nouveau Európából ered és elsősorban Franciaországból, ahogy a neve is tükrözi. Egyetemesen kialakuló stílusról van szó, amely elsősorban az 1880-as évekhez köthető, e kontinens több országában jelen van és jelentése új művészet. Ihletője az Arts and Crafts mozgalom, lényege pedig az, hogy eltávolodik a historizmustól és egy teljesen új, modern irányvonalat képvisel. Az Art Nouveau nemzetközi stílus, így szinte minden országban, ahol ebben a szellemben alkottak, építkeztek, megvan rá a megfelelő elnevezés.
Az Art Nouveau kifejezés magába foglal egyfajta nemzetközi filozófiát is, művészeti stílust az építészetben és az alkalmazott művészetekben. Az irányzat valódi időtartama 1890 és 1910 közé tehető. Franciaországban Artnouveau-nak, új művészetnek, NémetországbanJugendstil-nek, ifjú, fiatal stílusnak, Olaszországban Stile floreale-nak, azaz virágos…